vrijdag 22 november 2013

Optreden: Waterschapsbedrijf Limburg, 22 november 2013. Locatie: Hoofdgebouw WBL, Roermond.


Mijn tweede opdracht voor Waterschapsbedrijf Limburg. De eerste keer als fakespreker, nu als dagvoorzitter: mijn eerste officiële optreden in die hoedanigheid. WBL hield deze dag een startbijeenkomst over de identiteit van de verschillende business units. De units hadden de tijd gehad hun identiteit in kaart te brengen. Op deze datum presenteerden ze de resultaten van dat werk aan elkaar: in de vorm van filmpjes, sketches, etcetera. Ik praatte de dag aan elkaar.



Een echte dagvoorzitter hoeft natuurlijk maar één ding te hebben: kaartjes.


Ik begon de dag met een humoristische PowerPoint-presentatie over het thema identiteit.


Nou ja, humoristisch? Dat oordeel moet je altijd aan het publiek overlaten natuurlijk. Maar ik hoefde niet bang te zijn, de stemming zat er al snel goed in, al zeg ik het zelf.



En ik moet ook zeggen: de  bijdragen van het eigen personeel in de vorm van filmpjes en toneel waren vaak verrassend goed en grappig.



Na de pauze de forumdiscussie. Dat moet je als dagvoorzitter in goede banen leiden. Als het kan welwillend en met humor.



Als het moet: regisserend, aandringend en doorvragend.


Er zijn wel wat verbeterpuntjes. Zoals: achter de geïnterviewden gaan staan, niet ervoor.



Maar al met al voelde ik dat ik geslaagd was als dagvoorzitter. Dankwoord van directeur Guus Pelzer. Die zei wat ik ook voelde: dit was een dag om blij van te worden. Dat blijkt ook wel uit de foto's.


Mooie dag dus. Mooie club mensen. Mijn eerste officiële optreden als dagvoorzitter zal ik niet snel vergeten.


Oordeel van de opdrachtgever: "Cabaretier Pieter de Rijk was eerder bij het Waterschapsbedrijf Limburg te gast. De fakespeech die hij destijds hield was een doorslaand succes. Reden voor ons om op herhaling te gaan en hem voor een tweede keer te contracteren. In een geheel andere rol deze keer. Een rol echter, die hem ook paste als een oude jas! Ons interne bedrijfsevenement werd op professionele wijze door Pieter aan elkaar gepraat. Humoristisch, grenzen verkennend daar waar dat kon en serieus daar waar dat moest. Ook het gedeelte waarin medewerkers de dialoog met elkaar aangingen werd door het vakmanschap van Pieter naar een hoger level getild. Pieter de Rijk: veel meer dan alleen een cabaretier. Een sensitief, hartverwarmend talent dat ook deze tweede keer iedereen voor zich wist te winnen en op onnavolgbare wijze mede heeft geholpen aan het tot stand komen van een geweldige groepsdynamiek. Pieter, tot ziens!"

Guus Pelzer, Directeur Waterschapsbedrijf Limburg.

Geen opmerkingen: